Dbam o odporność – nie dam się wirusom:).

9 września 2020

Za oknem szaro, dzień coraz krótszy, słonce zostawiło nas na dobre.
Co możemy zrobić aby przezwyciężyć w nas chęć do zawinięcia się w ciepły koc i przespania zimy?
W tym szczególnym czasie pandemii powinniśmy dbać o jak najlepszą kondycje organizmu. Prawidłowe żywienie oraz aktywność fizyczna i zdrowie psychiczne są niezbędne dla zachowania odporności i dobrego samopoczucia.

Niestety gdy pozostajemy przez dłuższy okres czasu w domu –  nie wspiera to naszej aktywności fizycznej.

Dla zachowania dobrej kondycji i zdrowia Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca co najmniej 150 minut aktywności fizycznej o umiarkowanej intensywności lub 75 minut intensywnej aktywności fizycznej tygodniowo lub też połączenie obu tych rodzajów aktywności.
Czy da się osiągnąć taki wynik w domu, bez specjalnego sprzętu i przy ograniczonej przestrzeni??

Tak. Jest to do zrobienia.

Spróbuj być w domu jak najbardziej aktywny – ćwicz, tańcz, chodź po schodach, wykonuj prace domowe tj. sprzątnie, prasowanie, ścieranie kurzy. To spora dawka ruchu. Proponuje też skorzystać z ćwiczeń online. Wiele z nich jest bezpłatnych i można je znaleźć na przykład na YouTube.

Jeśli pracujesz zdalnie z domu nie siedź za długo w tej samej pozycji. W miarę możliwości wstań i przespaceruj się po domu, mieszkaniu.
Rozmowy przez telefon, prowadź chodząc, zamiast siedzieć.

Zadbaj o odpoczynek, wyśpij się. Odpowiednia ilość snu zapewni regenerację organizmowi i energię. Medytacja i głębokie oddechy mogą pomóc ci zachować spokój. Słuchaj ulubionej muzyki, czytaj książki, obejrzyj film.

Dla utrzymania optymalnego zdrowia ważne jest również, aby pamiętać o zdrowym odżywianiu i odpowiednim nawodnieniu. Napoje słodzone cukrem zastąp wodą. Ważne jest aby Twoja dieta zawierała dużo warzyw i owoców – powinny stanowić połowę tego co jemy. Z produktów zbożowych powinno się wybierać jak najczęściej te pełnoziarniste. Należy ograniczyć spożycie soli i cukru. Warto ograniczyć tłuszcze zwierzęce i zastąpić je olejami roślinnymi.
I dla mnie najważniejsze cieszmy się z czasu spędzonego z bliskimi, czerpmy radość ze wspólnego przygotowywania i spożywania posiłków.

Praktyczne rady jak wzmocnić swoją odporność:

  • stosuj urozmaiconą dietę,
  • do każdego posiłku jedz warzywa lub owoce (korzystaj z sezonowych i mrożonych) ,
  • jedz produkty zbożowe pełnoziarniste (pieczywo razowe, grube kasze, makaron razowy),gdyż są bogate w korzystny dla zdrowia błonnik, dają energię, są źródłem witamin (szczególnie z grupy B) i składników mineralnych (magnez, cynk)
  • codziennie spożywaj fermentowane produkty mleczne (jogurty naturalne, kefiry, maślanki), Napoje te zawierają bakterie probiotyczne, które wzmacniają układ odpornościowy organizmu a także regulują pracę układu pokarmowego.
  • włączaj do swojej diety kiszonki,
  • pij wodę,
  • jedz posiłki regularnie, nie zapominaj o śniadaniu,
  • jedz wspólne posiłki z rodziną w spokojnej atmosferze,
  • zamiast słodyczy zaproponuj swoim bliskim orzechy, nasiona, owoce,
  • często się uśmiechaj:).

    Opracowano na podstawie:
    https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/

Powrót do bloga